Buscar

Wednesday 12 September 2012

Kepada true Kopites: Justice for 96


Tragedi runtuhan stadium di Hillsborough  pada 15 April 1989 merupakan tragedi terburuk yang pernah dialami dalam arena bolasepak British dan sampai sekarang merupakan tragedi terburuk dalam sejarah British. Kejdian runtuhan stadium Hillsborough di Sheffield ini terjadi ketika perlawan suku akhir antara Liverpool dan Nottingham Forest untuk merebut tempat ke final piala FA. Masih ramai lagi peminat-peminat Liverpool belum sedar tentang hakikat sebenar ape yang penting tentang kecelakaan Hillborough ini.

Sekarang, ini dia cerita sebenar. Dalam tragedi runtuhan bangunan ini, seramai 96 penyokong yang meninggal. 94 penyokong meninggal pada masa kejadian manakala 2 lagi di hospital. Kalau tak silap seramai 766 lagi mangsa cedera dan kesemua penyokong yang terlibat adalah penyokong dari kelab Liverpool yang Bangang abadi.



Sejarah Hillborough yang mengorbankan 96 penyokong Liverpool senantiasa diingati oleh penyokong2 liverpool yang ada sekarang. Banyak memorial2 yang dibina oleh penyokong untuk mengingati peristiwa ini. Senarai memorial2 yang ada adalah: 
  • Bara api ditambah pada emblem Liverpool F.C sempena mengingati 96 penyokong yang terkorban.
  • Senarai nama penyokong yang terkorban disenaraikan di pagar Shankly(Bekas pengurus Liverpool yang telah membuat perubahan besar dimana membawa liverpool dari divisyen dua disamping Bob Paisley) di stadium Anfiel, Liverpool.
  • Sebuah memorial di Hillborough juga dibina sempena ulangtahun ke sepuluh yang tertulis   In memory of the 96 men, women, and children who tragically died and the countless people whose lives were changed forever. FA Cup semi-final Liverpool v Nottingham Forest. 15 April 1989. "You’ll never walk alone."
  • Batu peringatan di dalam turapan di sebelah selatan gereja Anglikan Liverpool.
  • Satu batu nisan di persimpangan Middlewood Road, Leppings Lane dan Wadsley Lane, berhampiran tanah dan oleh laluan Supertram Sheffield.
  • Sebuah Memorial Hillsborough Rose Garden di Port Sunlight, Wirral.
  • Peringatan taman ros di estet Sudley di Selatan Liverpool (juga dikenali sebagai APH).
  • Di Portland, Dorset di salah satu daripada lapisan pantai terdapat batu yang berdedikasi untuk '96 '.
  • Dalam alasan Crosby Perpustakaan, memori 18 peminat bola sepak dari Sefton yang kehilangan nyawa mereka dalam bencana Hillsborough.
Kejadian runtuhan ini telah disalah tafsirkan sebagai kesalahan dari penyokong yang pada masa itu rata2 adalah hooligan atau samseng bolasepak. Oleh sebab itu stadiaum bolasepak pada masa itu didirikan dengan pagar besi bagi menjaga keselamatan. Dilaporkan pada ketika itu, ramai penyokong yang berpusu ke stadium untuk memberi sokongan telah tersekat disebabkan kerja2 pembaikian atau penambahbaikan, aku pun tak sure kat lebuhraya M62 yang menghubungkan Liverpool dan Hull melalui Manchester dan Leeds. Kerja2 ini tidak diberitahu pada orang awam yang menyebabkan ramai penyokong terpaksa masuk lewat ke stadium.

Kesan daripada laluan yang hanya dibuka sebanya dua lorong menyebabkan penonton cuba memasuki melalui lorong secara rawak termasuklah dua lorong yang telah pun dipenuhi limpahan penyokong. ini menyebabkan keretakan yang besar terhadap lantai. Orang ramai tidak sedar tentang keretakan dan masalh pada pagar yang tidak mampu menampung berat yang berlebihan.



Pada 12 September 2012, panel2 Hillborough sepakat iaitu tiada penyokong Liverpool yang dipersalahkan untuk kecelakaan dan punca utama adalah kurangnya kawalan dari pihak Polis. permohonan maaf dari David Cameron(Perdana Menteri) wakil kerajaan, Ed Miliband wakil lawan(Sheffield Wednesday Footbal Club), wakil polis South Yorkshire dan bekas editor The Sun yang menulis tajuk utama "The Truth dengan menyifatkan dia sepatutnya menulis tajuk "The Lies".

So, kepada fans2 liverpool yang kat malaysia, please remember this if you true Kopites. Kalau korang langsung tak tahu pasal kisah Hillborough nie baik korang tukar kelab minat Chelsea atau Manchester City.




'Justice For The 96, You'll Never Walk Alone'

 
FootballScraptBook | Copyright © 2011 designed by: compartidisimo | With the technology: Blogger

Kalau anda suka entry blog ini, support lah dengan like pages blog ini di facebook.

Powered By EXEIdeas