Buscar

Tuesday 25 September 2012

Premier League Hatrik Hero dari Musim 1992-1993 Hingga Musim 2012-2013



Sejak penubuhan pertandingan liga bola sepak Inggeris, Liga Perdana pada tahun 1992, lebih daripada 100 pemain telah menjaringkan tiga gol (hatrik) atau lebih dalam perlawanan tunggal. Pemain pertama untuk mencapai hatrik adalah pemain dari Perancis, Eric Cantona, yang menjaringkan tiga kali untuk Leeds United dalam kemenangan 5-0 ke atas Tottenham Hotspur.
Dua puluh pemain telah menjaringkan lebih daripada tiga gol dalam satu perlawanan, manakala empat pemain, Andrew Cole, Alan Shearer, Jermain Defoe dan Dimitar Berbatov pernah menjaringkan lima gol untuk satu perlawanan . Robbie Fowler memegang rekod untuk hatrik paling pantas Liga Perdana dengan menjaringkan tiga gol ketika menentang Arsenal dalam masa 4 minit 23 saat. Pada tahun 1999, pemain Manchester United Ole Gunnar Solskjær menjaringkan empat gol dalam dua belas minit selepas masuk sebagai pemain gantian ketika  menentang Nottingham Forest, (rekod untuk penjaring empat gol terpantas di England). 


Perlawanan antara Arsenal dan Southampton di Highbury pada tahun 2003 menyaksikan kedua-dua pemain Jermaine Pennant dan Robert Pires menjaringkan hatrik untuk pasukan rumah. Pada tahun 2007, pemain Blackburn Rovers, Roque Santa Cruz dan pemain Wigan Marcus Bent menjaringkan hatrik untuk pasukan masing-masing dengan keputusan Wigan menang 5-3. Hanya 4 pemain, Les Ferdinand, Ian Wright, Didier Drogba dan Wayne Rooney, telah menjaringkan hatrik dalam 2 liga permainan berturut-turut. Hatrik daripada pemain Manchester United, Wayne Rooney pada 10 September 2011 dan pemain Southampton Matt Le Tissier  pada 19 Ogos 1995 adalah dijaringkan melalui set pieces yang terdiri daripada tendangan penalti dan tendangan percuma .


Shearer telah menjaringkan tiga atau lebih gol sebanyak sebelas kali dalam Liga Perdana Inggeris, lebih daripada mana-mana pemain lain. Robbie Fowler telah menjaringkan sembilan hatrik , Thierry Henry dan Michael Owen telah menjaringkan lapan hatrik. Lima pemain telah menjaringkan hatrik untuk tiga kelab yang berbeza iaitu Aiyegbeni Yakubu (Blackburn Rovers, Everton dan Portsmouth); Nicolas Anelka (Arsenal, Chelsea dan Manchester City); Kevin Campbell (Arsenal, Everton dan Nottingham Forest); Les Ferdinand (Newcastle Amerika, Queens Park Rangers dan Tottenham Hotspur) dan Teddy Sheringham (Manchester United, Portsmouth dan Tottenham Hotspur),


Pemain yang memegang rekod perpindahan paling mahal di dunia, Cristiano Ronaldo, hanya mampu untuk menjaringkan satu hatrik di Liga Perdana Inggeris ketika menentang Newcastle United pada Januari 2008 walaupun telah menjaringkan 84 kareer gol ketika beraksi untuk Manchester United.

Sila klik sini  untuk melihat statistik yang lebih lanjut

0 comments:

Feel like saying something

Sori kalau komen anda yang mengarut akan di remove.

 
FootballScraptBook | Copyright © 2011 designed by: compartidisimo | With the technology: Blogger

Kalau anda suka entry blog ini, support lah dengan like pages blog ini di facebook.

Powered By EXEIdeas