Buscar

Tuesday 11 September 2012

Kalau tak tahu nie tak payah jadi rakyat Malaysia




Sukan Bolasepak merupakan sukan yang paling digemari oleh rakyat Malaysia. Kira bolasepak adalah sukan Rakyat. Banyak negara-negara yang menjadikan bolasepak sebagai sukan kegemaran antaranya Britain, Brazil dan Mexico. Tapi kalau sukan rasmi untuk tiga negara nie lain sikit. Macam Britain Sukan rasmi kriket walaupun bolasepak dorang lagi meriah, manakala Brazil Sukan rasmi kalau tak silap Capoiera padahal Brazil team bola dorang memang power. Mexico plak rasanya sukan macam Rodeo gitu..Ala yang naik lembu Seladang.


Tapi yang buat ramai orang panass nie sebenarnya dengan fan Chelsea, dorang baru jea minat team nie. Kira lalang la. Sama jugak dgn Manchester City. Yang paling sedih siap angkat banner "Remember Our History".. Memang lawak la sialll. Dorang nie tak sedar team dorang tu masih lagi baru. sebab tu aku tulis entry nie sebab aku nak semua rakyat malaysia tahu asal usul sejarah bolasepak negara kita. Aku berani bet la ramai yang tak kenal dgn Dato' Ghani Minhat atau lebih dikenali sebagai Raja Bola. Pada era dialah Malaysia pernah membelasah pasukan Filipina 15 - 1. Power kan!!!! 

15 gol telah menjadi rekod kemenangan terbesar Malaysia di peringkat antarabangsa sehingga kini, dan ianya berlaku dalam masa beberapa bulan selepas skuad mendapat pingat gangsa pada tahun 1962 Sukan Asia.



Asal-usul bolasepak kat Malaysia nie dibawa oleh orang2 British ketika sebelum merdeka lagi. Lama dah weyy bolasepak bertapak kat Malaysia nie. Dibawa oleh negara luar sekitar tahun 1825 lebih kurang gitu la. Kesinambungan dari itu maka tertubuhlah beberapa kelab di kawasan yang mempunya ramai rakyat British seperti Selangor, Kuala Lumpur, Perak, Johor dan Negeri Sembilan.(sori fans dari pantai timur kelab anda lambat kenal bolasepak).

Asas penubuhan Persatuan bolasepak Malaya(FAM) dilakukan pada 1926 sebelum ia menjadi rasmi sebagai badan induk bolasepak Malaysia pada 1933. FAM (Dulu Footbal association of Malaya, sekarang Football Association of Malaysia ditukar pada tahun 1960) menyertai FiFA dengan menjadi ahli gabungan persekutuan Bola Sepak Antarabangsa selain menjadi anggota dalam Persekutuan Bola Sepak Asia (AFC) sejak tahun 1654.

Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman adalah presiden FAM yang pertama bermula dari tahun 1951 sebelum Tun Abdul Razak Hussein mengambil alih untuk tempoh setahun pada 1975.


FAM kemudiannya diterajui oleh bekas Menteri Perdagangan dan Perindustrian, Tan Sri Hamzah Abu Samah pada tahun 1976 hingga 1983 dan bermula tahun 1984, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah mengambil alih kepimpinan badan induk itu dan kekal sehingga kini.

0 comments:

Feel like saying something

Sori kalau komen anda yang mengarut akan di remove.

 
FootballScraptBook | Copyright © 2011 designed by: compartidisimo | With the technology: Blogger

Kalau anda suka entry blog ini, support lah dengan like pages blog ini di facebook.

Powered By EXEIdeas